1. Augustine
....
23쪽
In taking the term preparation and deducing from it a Pelagian or
legalistic theology, one fails to recognize the church's language of grace.
By contrast, Augustine's view of prevenient grace bears some resemblance to
the centuries-later Puritan doctrine of preparation, which says
that God's grace operates in successive steps or phases, the first of which
is "overcoming the resisting will, and imparting a living knowledge of
sin and longing for redemptin," as Schaff wrote.
예비라는 용어를 사용하기만 하면 펠라기우스주의자라거나 율법적 신학이라고 한다면
그것은 교회가 사용하고 있는 은혜라는 용어를 제대로 인식하지 못하고 있는 것입니다.
그와는 달리, 어거스틴의 예비적 은혜에 대한 관점은 예비에 대한 수 세기 이후의 청교
도들이 주장해 온 교리와 아주 유사합니다. 청교도들은 말하기를, 하나님의 은혜가
연속적인 단계를 거치면서 작동하는데, 그 첫단계는 "저항하는 의지를 굴복시키고 죄
에 대한 진지한 지식을 심어주며 구속을 갈구하게 된다"고 교회사가 샤프는 기록하였
습니다.
Before moving on from the Augustinian tradition, we would be
remiss if we did not mention Martin Luther, the Augustinian monk
who became a reformer.Though the Puritans did not read as much from
Lutheran theologians as from Reformed writers, they certainly loved to
read and quote Luther himself. Richard Sibbs quoted Luther more
often in his sermons than any other theologian besides Augustine.
어거스틴적 전통에서 떠나기 전에 마틴 루터를 언급하지 않으면 무언가를
놓치는 것이 될 것입니다. 어거스틴 수도회의 수도사였다가 개혁자가 되었
기 때문입니다. 청교도들은 개혁주의저자들의 책을 읽는 것만큼 루터주의
신학자들의 글을 읽는 것은 아니었지만, 루터의 저작물을 읽고 인용하는 것은
좋아했습니다. 리챠드 십스는 루터를 어거스틴을 제외하고는 어떤 신학자들
보다 자신의 설교에서 인용하였습니다.
Luther went through a prolonged and intense experience of guilt and
fear before coming to Christ in assured faith. He disowned any concept
of merit through penitential works, or of sinners effecting their own conversion.
Yet he saw legal guilt and fear as God's means to awaken sinners
and spur them to seek salvation. Sinners did not prepare themselves for
faith, but, as Marilyn Harran observes, "God, through the Law, His alien work,
brings man to despair and humility and to a recognition of his need,
and through the Gospel, His appropriate work, He gives man faith and the knowledge
of His forgiveness."
루터는 오랜 기간 지속된 강렬한 죄의식을 경험하였고 확신을 갖고 그리스도에게
나아오기 전에 공포심을 가졌었습니다. (그래서) 참회의 활동을 통해서 어떤 류의 공
적을 쌓는다거나 죄인들이 자기자신의 회심을 가능케 할 것이라는 생각을 포기하게 되
었던 것입니다. 그럼에도 불구하고 루터는 율법에 대한 죄의식과 공포감을 죄인들을 깨우
셔서 그들이 구원을 추구하게 되도록 재촉하는 하나님의 수단인 것을 인정하였습니다.
죄인들은 믿음을 갖는 것을 위해서 스스로 예비할 수 없지만, 마릴린 하란이 관찰한 것
처럼, "하나님께서는 율법을 통해서, 곧 하나님 당신의 예외적인 활동을 통해서, 사람을 절망과
겸손에 이르게 하시고 자신이 구원받아야 할 필요가 있는 존재임을 깨닫게 하시고,
그리고 복음을 통해서, 곧 적절한 활동을 통해서, 그 사람에게 믿음과 죄용서받음의 지식을
주시는 것입니다."
In those respects, the Reformed and Puritan traditions are in continuity
with Luther. That suggests the doctrine of prepartion is not rooted in the theology of Perkins
or Beza but in the earliest leaders of the Reformation, and those who came prior to them.
It would be fascination to examine the similarities of Puritan preparation with Luther's view
of the law and conversion, but that is beyond the scope of this book. Let us
now turn to the French Reformer who is at the center of the academic debate about
preparation.
그러한 면들을 살펴볼 때 개혁자들과 청교도 전통은 루터와도 일치됩니다. 그것은 예비교리의 뿌리가
단순히 퍼킨스나 베자에게서 시작된 것이 아니라, 종교개혁의 초기 지도자들, 그 지도자들보다 훨씬
이전에 활동했던 사람들에게서 기원한다는 것입니다. 청교도의 예비개념과 루터의 율법과 회심에 대한
관점을 비교해 보는 것은 너무나도 흥미롭겠지만, 그것은 이 책이 다루고자 하는 범위를 넘어서고 있습
니다. 이제는 프랑스 개혁가, 예비교리에 대해서 학문적 토론의 중앙에 놓여져 있는 인물을 살펴보도록
하겠습니다.
2. Calvin
....
결론
The language of preparation is the language of grace. The Puritan doctrine of preparation did not
communicate legalism to its hearers in the church; rather, it resonated with the church's discussions
of grace over the centuries. To be sure, the Protestant Reformation required clarification of what
was included in this preparation. All forms of meritorious self-improvement as steps to salvation
were rejected by Calvin.
예비라는 용어는 은혜의 용어입니다. 청교도들의 예비교리는. 율법주의를 회중들에게 전달하지 않았습
니다. 오히려 수세기를 내려오면서 은혜에 대하여 교회에서 일어난 토론들과 일치됩니다. 확실히, 개신교
종교개혁은 이러한 예비 속에 무엇이 포함되어 있는 지 명확한 것을 요구하였습니다. 구원에 이르는 단계
로서 어떠한 형태의 공로적인 자기 향상 같은 것도 칼빈은 반대하였습니다.
But Calvin also recognized that God's grace precedes faith, not only
in the moment of creating faith itself but in the mysterious influences that lead to faith over time.
Faith is not bare knowledge or passive persuasion but the embrace of Christ by the heart, resulting
in personal knowledge of God.The heart must therefore be prepared by the law awakening the sinner
to his need of Christ. The law beats on the stony heart as a hammer to smooth its surface before
God writes His Word upon it. Though some men called this repentance, Calvin preferred to think of it
as preparation for faith, which in turn leads to true repentance.
하지만, 칼빈은 또한 하나님의 은혜는 신앙에 앞서는데, 신앙 자체를 창조해내는 순간에 있어서만 아니라,
시간이 경과하면서 신앙에 이르게 되는 그 신비한 영향력에 있어서도 은혜가 작용한다고 본 것입니다.
신앙은 지식 자체거나 수동적으로 설득되는 것이 아니라, 그리스도를 마음으로 받아들여서 결국 하나님을
개인적으로 아는 것입니다. 그러므로 마음이 죄인을 각성시켜서 그리스도가 필요하다는 것을 깨닫게 하는
율법에 의해서 예비되어야 하는 것입니다. 율법은 망치가 그 표면을 부드럽게 하는 것처럼 하나님께서 말씀으로
그 마음에 쓰시게 되기 전에 돌같은 마음을 치는 것입니다. 어떤 사람들은 이것을 회개라고 칭하지만, 칼빈은
그것을 믿음에 대한 예비라고 생각하기를 더 좋아했습니다. 이런 예비의 과정을 통해서 참된 회개에 이르게 되
는 것입니다.
This leads us to the conclusion that Calvin himself taught that the ordinary way of conversion included
preparation for faith, both as a grace from God and a duty incumbent on man. Therefore, attempts to
drive a wedge between Calvin and the Puritans at this point is only an attempt to split apart what is
fundamentally one. Paul Helm writes, "Thus Calvin,together with the Puritans, insisted that one
important function of the moral law is to convict men of sin, but also taught that it requires the
grace of God in the gospel to bring such men to repentance and saving faith." To further demonstrate
this unity between Calvin and the Puritans, let us now consider the teachings of the Puritans on
preparation for faith.
이것은 우리로 하여금 칼빈 자신은 회심의 통상적인 방식은 믿음을 예비하는 것을 포함하는 것으로 가르쳤는데,
이것은 하나님으로부터 오는 은혜로서도 그렇고 인간에게 필수적으로 요구되는 의무로서 도그렇습니다. 그러므로
칼빈과 청교도들 사이에 이 점에 있어서 간격을 만들려고 하는 시도들은 근본적으로 하나인 것을 나누어보려는 시도일
뿐입니다. 폴 헬름은 말하기를, "그래서 칼빈은 청교도들과 더불어서, 도덕법의 한 중요한 기능은 죄를 확신시키는 것임
을 강조하였지만 또한 그렇게 하는 것은 복음 속에 있는 하나님의 은혜가 이렇게 죄를 깨닫게 된 사람들로 하여금
회개하고 구원에 이르는 믿음을 갖게 할 것을 요구한다는 것 또한 가르쳤습니다." 칼빈과 청교도 사이에 있는
이러한 일치를 계속 논증하기 위해서, 이제는 믿음을 예비하는 것에 대한 청교도들의 가르침을 직접 살펴보겠습니다.
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